Tijdens het infomoment werden deze werken met een presentatie voorgesteld. Je vindt die volledige presentatie hier.
Welke werken?
De stad Aarschot gaat aan de slag in de Gijmelsesteenweg. Vanaf de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan het kruispunt met de Blakerstraat en de Oude Mechelsebaan gaan we de fietspaden vernieuwen, de rijweg opknappen en een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen.
Het gedeelte van de Gijmelsesteenweg vanaf de Korteweg tot aan de Kemelbrug werd al eerder aan beide zijden vernieuwd. Daarnaast is ook het fietspad tussen de Oude Mechelsebaan en Hompelstraat (zijde oneven nummers) eerder al aangepakt.
Update 28 augustus 2024
Vanaf maandag 2 september breken we ook in FASE 2 - van de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan Oude Mechelsebaan – de bestaande fietspaden op.
Tijdelijke hinder tijdens opbraak
De effectieve vernieuwingswerken in FASE 2 starten pas in 2025. Vanaf maandag 2 september breken we in deze zone wel het fietspad al op aan de zijde van de oneven huisnummers. Op die manier kunnen de nutsmaatschappijen dit najaar hun kabels en leidingen vernieuwen.
Vanaf maandag 2 september is de zone niet meer toegankelijk voor doorgaand fietsverkeer. Ook schoolgaande kinderen, al dan niet onder begeleiding, passen best hun schoolroute aan.
Maak gebruik van de achterliggende straten en fiets om de werken heen. We voorzien veilige oversteekmogelijkheden aan de uiteinden van de werfzone, ook op de Kemelbrug. Vanaf daar kan je bijvoorbeeld via Bossestraat, Vuurmolenstraat en Grote Meur via station Langdorp richting Vennestraat rijden. De Kelverstraat blijft beschikbaar voor fietsers van/naar Ourodenberg.
De opbraakwerken duren enkele werkdagen. Aansluitend starten de nutsmaatschappijen met hun werken in deze zone. Tijdens de opbraak van de fietspaden zijn opritten tijdelijk niet beschikbaar. Als de opbraak gebeurd is, brengt de aannemer een minder-hindersteenslag aan zodat opritten weer toegankelijk zijn. De aannemer van de nutsmaatschappijen houdt je verder op de hoogte van je bereikbaarheid tijdens de nutswerken.
Te voet en met de fiets aan de hand kan je de werfzone betreden om je bestemming te bereiken.
Update 14 augustus 2024
Vanaf woensdag 14 augustus breken we het verhoogde kruispunt Gijmelsesteenweg - Oude Mechelsebaan – Kremerpad – Blakerstraat op. Het kruispunt bleef sinds de start van de werken in juni 2024 nog even toegankelijk, maar nu starten de riolerings- en nutswerken ook in deze zone op.
Het kruispunt is niet beschikbaar voor verkeer. Ook fietsers volgen de aangebrachte signalisatie en rijden om de werfzone heen.
Update 12 juni 2024
Timing en fasering
- Fase 1: van Oude Mechelsebaan tot en met het kruispunt Blakerstraat en Oude Mechelsebaan.
- Vanaf 20 juni 2024: Inrichting werfzone
- Vanaf 21 juni 2024: opbraak en rioleringswerken RWA-riolering (hemelwater) + plaatselijke nutsaanpassingen
- 15 juli – 5 augustus 2024: bouwverlof
- Vanaf 5 augustus 2024: vervolg rioleringswerken (DWA-riolering, afvalwater), nutswerken
- Najaar 2024: aanleg de rijweg (kantstroken, fundering en onderlaag asfalt) en van het nieuwe fietspad
- Fase 2: van de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan Oude Mechelsebaan.
- Vanaf begin 2025: detailplanning volgt later
Bij slecht weer of door andere werfomstandigheden kan de planning nog wijzigen.
Bereikbaarheid tijdens de werken
De werfzone van fase 1 is afgesloten voor verkeer vanaf donderdag 20 juni.
- Autoverkeer
- Signalisatie stuurt je via de Herseltsesteenweg (richting Herselt) en Langdorpse- en Testeltsesteenweg (richting Wolfsdonk/Testelt).
- Fiets
- Fietspaden in de werfzone zijn niet of zeer moeilijk toegankelijk.
- Maak gebruik van de achterliggende straten en fiets om de werken heen, bv via Bossestraat, Vuurmolenstraat en Grote Meur.
- Lokaal verkeer
- Te voet en met de fiets aan de hand raak je altijd aan je woning in de werfzone.
- Met de wagen: geen toegang mogelijk in de werfzone…
- bij aanleg buizen voor de deur,
- bij gieten van boordstenen en asfaltering,
- tijdens de werkuren (in sommige gevallen ook buiten de werkuren).
- De aannemer maakt de werfzone buiten de werkuren maximaal toegankelijk, al zal dat vaak niet mogelijk zijn.
- Parkeer je wagen best zo vaak mogelijk in de achterliggende straten.
- Wanneer werfzone wèl toegankelijk is na de werkuren: plaats je je wagen tijdig (voor 7 uur s ochtends) weer buiten de werfzone. Zo raak je niet ingesloten.
- De aannemer brengt minderhindersteenslag aan zodat de woningen bereikbaar blijven en plaatselijk verkeer mogelijk blijft tijdens het bouwverlof.
- De Lijn: buslijnen 594 en 31 volgen een omleiding tijdens de werken, check delijn.be.
Praktische info in de werfzone
- Infomoment: tijdens een infomoment werden deze werken met een presentatie voorgesteld. Je vindt de volledige presentatie hier.
- Afvalophaling: plaats je afvalcontainer de avond voor de ophaaldag op je oprit. Wanneer de huisvuilophaling de werfzone niet kan bereiken, verzamelt de aannemer het afval aan het uiteinde van de werfzone. De lege bakken haal je daar zelf weer op. Een tip: markeer je afvalbak zodat je je eigen exemplaar goed kan herkennen.
- Elektrische wagens: oprit en elektrische lader niet toegankelijk? Maak tijdelijk gebruik van (semi-)publieke laadpalen. Een actueel overzicht van de oplaadpunten voor auto's vind je via www.aarschot.be/oplaadpunten-voor-fiets-en-auto.
- Verhuis of levering: levering of verhuis gepland? Spreek de aannemer aan op de werf, of mail naar minderhinder@aarschot.be.
Hou deze webpagina in het oog voor meer info. Buurtbewoners ontvangen bewonersbriefjes bij de start van de werken en op belangrijke momenten zoals fasewissels.