Tijdens het infomoment werden deze werken met een presentatie voorgesteld. Je vindt die volledige presentatie hier.
Welke werken?
De stad Aarschot gaat aan de slag in de Gijmelsesteenweg. Vanaf de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan het kruispunt met de Blakerstraat en de Oude Mechelsebaan gaan we de fietspaden vernieuwen, de rijweg opknappen en een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen.
Het gedeelte van de Gijmelsesteenweg vanaf de Korteweg tot aan de Kemelbrug werd al eerder aan beide zijden vernieuwd. Daarnaast is ook het fietspad tussen de Oude Mechelsebaan en Hompelstraat (zijde oneven nummers) eerder al aangepakt.
We hebben veilige alternatieven voorzien voor zacht verkeer in de omgeving van de werken. Een overzicht van deze fietsroutes vind je onderaan deze pagina.
Update 13 november 2024
Vanaf vrijdag 15 november 2024 breken we het kruispunt met de Vennestaat volledig op. Aansluitend starten we er met de aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel.
Stand van zaken
- Tussen de Oude Mechelsebaan en het kruispunt Blakerstraat x Oude Mechelsebaan (FASE 1) gaan de laatste nutswerken (overkoppelingen) later deze maand van start. Aansluitend volgt de verdere afwerking van de bovenaanleg en het fietspad.
- Tussen Gijmelsesteenweg 313 (net voorbij de Oude Mechelsebaan) en de Kapellestraat (FASE 2) start aannemer Hegrola spoedig met de aansluiting van de omliggende woningen op de nieuwe riolering.
- Vanaf maandag 18 november werken we van kruispunt Vennestraat richting kruispunt Kapellestraat (FASE 2). De aannemer koppelt de nieuw aangelegde riolering aan op de bestaande collector in de Vennestraat. De rioleringswerken duren tot eind 2024. Begin 2025 volgt de opbouw van betonnen kantstroken, de nieuwe rijweg en de fietspaden.
Kruispunt Vennestraat volledig onderbroken vanaf 15 november
Op vrijdag 15 november starten we met de opbraak van het kruispunt tussen de Gijmelsesteenweg en de Vennestraat. Het kruispunt was al onderdeel van de werfzone, maar werd toch nog vaak gebruikt door verkeer. Dat zal vanaf nu niet meer mogelijk zijn.
Lokaal autoverkeer rijdt via de Grote Meur en de andere achterliggende straten om de Vennestraat te bereiken. Ook fietsers maken gebruik van de omliggende straten om zich veilig te verplaatsen. Bekijk het plannetje onderaan deze pagina om de mogelijkheden te bekijken.
Wanneer het mogelijk is, krijgt lokaal verkeer toegang tot de werfzone. Ook te voet en met de fiets aan de hand kan je de werfzone betreden om je bestemming te bereiken. Wees daarbij wel altijd hoffelijk, en houd het veilig. Pas je snelheid aan en volg de aanwijzingen van het aanwezige werfpersoneel.
Update 17 oktober 2024
In fase 1 werden ondertussen de kantstroken, fundering en eerste asfaltlaag aangelegd. Dit najaar volgen de laatste nutswerken en afwerkingen, en de aanleg van het fietspad. Omdat we wachten op de laatste nutswerken in fase 1 (huisaansluitingen), beslisten projectleiding en aannemer om alvast op te schuiven naar een deel van fase 2. Op maandag 21 oktober start de aannemer met de eerste opbraak- en rioleringswerken tussen Gijmelsesteenweg 313 en de Vennestraat. Deze zone was normaal pas vanaf begin 2025 aan de beurt. Door nu al op te schuiven, verliezen we geen tijd en dat komt de planning van dit project ten goede. In 2025 starten de werken in het overige deel van de werfzone (tussen Vennestraat en Kemelbrug). Ook het kruispunt met de Vennestraat wordt vanaf 21 oktober opgebroken. Verkeer kon tot nu toe in beperkte mate gebruik maken van dit kruispunt, maar dat zal vanaf 21 oktober niet meer mogelijk zijn.
Timing en fasering
FASE 1: van Oude Mechelsebaan tot en met het kruispunt Blakerstraat en Oude Mechelsebaan (thv Gijmelsesteenweg 313).
- De rioleringswerken zijn klaar
- De kantstroken, fundering en onderlaag nieuwe rijweg werden aangelegd.
- Najaar 2024: laatste nutswerken, verdere afwerking bovenaanleg en aanleg van het nieuwe fietspad.
FASE 2: van de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan Oude Mechelsebaan.
- Vanaf 21 oktober 2024: eerste opbraak- en rioleringswerken tussen Gijmelsesteenweg 313 en Vennestraat, naar verwachting tot eind 2024. Vermoedelijk vanaf begin 2025 aanleg kantstroken, fundering en eerste asfaltlaag.
- Vanaf begin 2025: opstart rioleringswerken in de zone tussen Vennestraat en Kemelbrug (detailplanning volgt later).
Bij slecht weer of door andere werfomstandigheden kan de planning nog wijzigen.
Bereikbaarheid tijdens de werken
De werfzone is afgesloten voor verkeer vanaf donderdag 20 juni.
- Autoverkeer
- Signalisatie stuurt je via de Herseltsesteenweg (richting Herselt) en Langdorpse- en Testeltsesteenweg (richting Wolfsdonk/Testelt).
- Fiets
- Fietspaden in de werfzone zijn niet of zeer moeilijk toegankelijk.
- Maak gebruik van de achterliggende straten en fiets om de werken heen, bijvoorbeeld via Bossestraat, Vuurmolenstraat en Grote Meur.
- Lokaal verkeer
- bij aanleg buizen voor de deur,
- bij gieten van boordstenen en asfaltering,
- tijdens de werkuren (in sommige gevallen ook buiten de werkuren).
- Parkeer je wagen best zo vaak mogelijk in de achterliggende straten.
- Wanneer werfzone wèl toegankelijk is na de werkuren: plaats je je wagen tijdig (voor 7 uur s ochtends) weer buiten de werfzone. Zo raak je niet ingesloten.
- Te voet en met de fiets aan de hand raak je altijd aan je woning in de werfzone.
- Met de wagen: geen toegang mogelijk in de werfzone…
- De aannemer maakt de werfzone buiten de werkuren maximaal toegankelijk, al zal dat vaak niet mogelijk zijn.
- De aannemer brengt minderhindersteenslag aan zodat de woningen bereikbaar blijven en plaatselijk verkeer mogelijk blijft tijdens het bouwverlof.
- De Lijn: buslijnen 594 en 31 volgen een omleiding tijdens de werken, check delijn.be.
Update 3 oktober 2024
Door het slechte weer van de afgelopen dagen schuift de afwerking van de bovenbouw in FASE 1 enkele dagen op. De aanleg van de betonnen kantstrook in fase 1 zal starten op maandag 7 oktober, in plaats van donderdag 3 oktober.
Hieronder vind je de bijgewerkte planning van de werken.
Maandag 7 oktober
De aannemer trekt de betonnen kantstrook. Opritten zijn niet bereikbaar met de wagen en het kruispunt van de Gijmelsesteenweg met de Blakerstraat en de Oude Mechelsebaan is afgesloten voor doorgaand verkeer.
Gelieve de pas aangelegde kantstrook niet te betreden of te beschadigen.
Dinsdag 8 oktober
De betonnen kantstrook kan uitharden.
Woensdag 9 en donderdag 10 oktober
We leggen de nieuwe fundering.
Vrijdag 11 oktober
Aanleg onderlaag asfalt (toegankelijk na afkoeling). Nadien is je woning opnieuw toegankelijk.
De timing kan wijzigen bij slecht weer of door andere, onverwachte werfomstandigheden.
Eerdere afspraken over toegankelijkheid en hinder blijven van toepassing. Te voet en met de fiets aan de hand geraak je altijd aan je woning in de werfzone.
Update 27 september 2024
Het einde van FASE 1 is in zicht: van de Oude Mechelsebaan tot en met het kruispunt Blakerstraat en Oude Mechelsebaan. Vanaf donderdag 3 oktober start de aannemer met de afwerking van de bovenbouw. Daardoor zullen bewoners hun opritten tot minstens donderdag 10 oktober niet kunnen bereiken met de wagen en is het kruispunt van de Gijmelsesteenweg met de Blakerstraat en de Oude Mechelsebaan afgesloten voor doorgaand verkeer. Inwoners van de werfzone parkeren hun auto best in de achterliggende straten.
Planning van de werken
Maandag 30 september
De aannemer plaatst de fundering, kolken en bijkomende riolering aan het kruispunt met de Blakerstraat.
Woensdag 2 oktober
De aannemer verwijdert de minderhindersteenslag naar de inritten.
Daarna plaatst hij ijzeren priemen waartussen hij een geleidingskoord bevestigt. De koord geeft de hoogte en de afstand van de kantstrook aan. Kom alstublieft niet aan deze koord. We voorzien plekken waar je over de gespannen koord kan stappen.
Donderdag 3 oktober
De aannemer trekt de betonnen kantstrook. De machine waarmee dat gebeurt, verplaatst zich stapvoets over de werf.
Wij vragen met aandrang de pas aangelegde kantstrook niet te betreden of te beschadigen.
De betonnen kantstrook kan tijdens het weekend uitharden.
Maandag 7 tot en met woensdag 9 oktober
De aannemer plaatst de fundering in de rijweg.
Na de werkuren is de rijweg berijdbaar voor bewoners en uitzonderlijk plaatselijk verkeer.
Donderdag 10 of vrijdag 11 oktober
De aannemer plaatst de onderlaag asfalt, toegankelijk na afkoeling.
Nadien is je woning terug toegankelijk.
Verdere planning
Vanaf donderdagavond 10 oktober of vrijdagavond 11 oktober, van zodra het asfalt voldoende is afgekoeld, zal de rijweg terug toegankelijk zijn voor bewoners en uitzonderlijk plaatselijk verkeer.
Vanaf maandag 14 oktober gaat de aannemer aan de slag in de bermen.
De timing kan wijzigen bij slecht weer of door andere, onverwachte werfomstandigheden.
Update 28 augustus 2024
Vanaf maandag 2 september breken we ook in FASE 2 - van de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan Oude Mechelsebaan – de bestaande fietspaden op.
Tijdelijke hinder tijdens opbraak
De effectieve vernieuwingswerken in FASE 2 starten pas in 2025. Vanaf maandag 2 september breken we in deze zone wel het fietspad al op aan de zijde van de oneven huisnummers. Op die manier kunnen de nutsmaatschappijen dit najaar hun kabels en leidingen vernieuwen.
Vanaf maandag 2 september is de zone niet meer toegankelijk voor doorgaand fietsverkeer. Ook schoolgaande kinderen, al dan niet onder begeleiding, passen best hun schoolroute aan.
Maak gebruik van de achterliggende straten en fiets om de werken heen. We voorzien veilige oversteekmogelijkheden aan de uiteinden van de werfzone, ook op de Kemelbrug. Vanaf daar kan je bijvoorbeeld via Bossestraat, Vuurmolenstraat en Grote Meur via station Langdorp richting Vennestraat rijden. De Kelverstraat blijft beschikbaar voor fietsers van/naar Ourodenberg.
De opbraakwerken duren enkele werkdagen. Aansluitend starten de nutsmaatschappijen met hun werken in deze zone. Tijdens de opbraak van de fietspaden zijn opritten tijdelijk niet beschikbaar. Als de opbraak gebeurd is, brengt de aannemer een minder-hindersteenslag aan zodat opritten weer toegankelijk zijn. De aannemer van de nutsmaatschappijen houdt je verder op de hoogte van je bereikbaarheid tijdens de nutswerken.
Te voet en met de fiets aan de hand kan je de werfzone betreden om je bestemming te bereiken.
Update 14 augustus 2024
Vanaf woensdag 14 augustus breken we het verhoogde kruispunt Gijmelsesteenweg - Oude Mechelsebaan – Kremerpad – Blakerstraat op. Het kruispunt bleef sinds de start van de werken in juni 2024 nog even toegankelijk, maar nu starten de riolerings- en nutswerken ook in deze zone op.
Het kruispunt is niet beschikbaar voor verkeer. Ook fietsers volgen de aangebrachte signalisatie en rijden om de werfzone heen.
Update 12 juni 2024
Timing en fasering
- Fase 1: van Oude Mechelsebaan tot en met het kruispunt Blakerstraat en Oude Mechelsebaan.
- Vanaf 20 juni 2024: Inrichting werfzone
- Vanaf 21 juni 2024: opbraak en rioleringswerken RWA-riolering (hemelwater) + plaatselijke nutsaanpassingen
- 15 juli – 5 augustus 2024: bouwverlof
- Vanaf 5 augustus 2024: vervolg rioleringswerken (DWA-riolering, afvalwater), nutswerken
- Najaar 2024: aanleg de rijweg (kantstroken, fundering en onderlaag asfalt) en van het nieuwe fietspad
- Fase 2: van de Kesstrostraat en Kelverstraat (Kemelbrug) tot aan Oude Mechelsebaan.
- Vanaf begin 2025: detailplanning volgt later
Bij slecht weer of door andere werfomstandigheden kan de planning nog wijzigen.
Bereikbaarheid tijdens de werken
De werfzone van fase 1 is afgesloten voor verkeer vanaf donderdag 20 juni.
- Autoverkeer
- Signalisatie stuurt je via de Herseltsesteenweg (richting Herselt) en Langdorpse- en Testeltsesteenweg (richting Wolfsdonk/Testelt).
- Fiets
- Fietspaden in de werfzone zijn niet of zeer moeilijk toegankelijk.
- Maak gebruik van de achterliggende straten en fiets om de werken heen, bv via Bossestraat, Vuurmolenstraat en Grote Meur.
- Lokaal verkeer
- Te voet en met de fiets aan de hand raak je altijd aan je woning in de werfzone.
- Met de wagen: geen toegang mogelijk in de werfzone…
- bij aanleg buizen voor de deur,
- bij gieten van boordstenen en asfaltering,
- tijdens de werkuren (in sommige gevallen ook buiten de werkuren).
- De aannemer maakt de werfzone buiten de werkuren maximaal toegankelijk, al zal dat vaak niet mogelijk zijn.
- Parkeer je wagen best zo vaak mogelijk in de achterliggende straten.
- Wanneer werfzone wèl toegankelijk is na de werkuren: plaats je je wagen tijdig (voor 7 uur s ochtends) weer buiten de werfzone. Zo raak je niet ingesloten.
- De aannemer brengt minderhindersteenslag aan zodat de woningen bereikbaar blijven en plaatselijk verkeer mogelijk blijft tijdens het bouwverlof.
- De Lijn: buslijnen 594 en 31 volgen een omleiding tijdens de werken, check delijn.be.
Praktische info in de werfzone
- Infomoment: tijdens een infomoment werden deze werken met een presentatie voorgesteld. Je vindt de volledige presentatie hier.
- Afvalophaling: plaats je afvalcontainer de avond voor de ophaaldag op je oprit. Wanneer de huisvuilophaling de werfzone niet kan bereiken, verzamelt de aannemer het afval aan het uiteinde van de werfzone. De lege bakken haal je daar zelf weer op. Een tip: markeer je afvalbak zodat je je eigen exemplaar goed kan herkennen.
- Elektrische wagens: oprit en elektrische lader niet toegankelijk? Maak tijdelijk gebruik van (semi-)publieke laadpalen. Een actueel overzicht van de oplaadpunten voor auto's vind je via www.aarschot.be/oplaadpunten-voor-fiets-en-auto.
- Verhuis of levering: levering of verhuis gepland? Spreek de aannemer aan op de werf, of mail naar minderhinder@aarschot.be.
Hou deze webpagina in het oog voor meer info. Buurtbewoners ontvangen bewonersbriefjes bij de start van de werken en op belangrijke momenten zoals fasewissels.